Szklana bariera. Czyli o dobrym kontakcie przez komunikatory
Do napisania tego posta skłoniła mnie moja przyjaciółka, której – podobnie jak tysiącom innych osób – przyszło pracować na skypie. L. jest pedagożką, pracuje z dziewczynką z autystycznym spektrum. Jej zajęcia mają za zadanie choć na chwilę odciążyć mamę. „Ola, co z nią robić?” – napisała L.
W podobnej sytuacji jest cała masa osób.
Nauczyciele wchodzą na wyżyny swoich kompetencji i zakładają konta na zoomie. Rozdzieleni dziadkowie, babcie a czasem i inni krewni kontaktują się z bliskimi dziećmi wyłącznie przez komunikatory.
Od liceum fascynuję się pedagogiką zabawy a rozmaite pomysły na gry, wyliczanki i inne przejawy folkloru dziecięcego zbieram niby znaczki. Może komuś przyda się kilka propozycji z mojej kolekcji. Uważam, że pasują do sytuacji w której kontakt bezpośredni jest niemożliwy. Ku radości małych i dużych!
1. Dyktowanie sobie nawzajem rysunków
Materiały: Kartka, kredki
Wiek: 4…
Przebieg: Osoba po jednej stronie ekranu dyktuje opis, np. „na środku rośnie drzewo, nad nim lata czerwony ptak. Pod drzewem chodzi czarny kot. Na niebie trzy chmury, z lewej strony kartki słońce” (to mało finezyjna instrukcja ale można przecież dyktować coś pod gusta rysownika). Następnie rysownik pokazuje powstałe dzieło i role się odwracają.
****
2. Co się zmieniło?
Materiały: Nie są konieczne ale fajnie jak macie jakieś gadżety typu: czapka, okulary przeciwsłoneczne, bluza z kapturem, kubek i tp.
Wiek: 4 +
Przebieg: Osoba po jednej stronie ekranu zamyka oczy a ta z drugiej zmienia coś w sobie lub swoim otoczeniu. Może np. założyć kaptur, przełożyć w inne miejsce wazonik, który widać w kamerce, założyć okulary i tp. Następnie należy otworzyć oczy i zgadnąć co się zmieniło. Potem osoby mogą się zamienić rolami.
***
3. Kalambury
Materiały: Brak
Wiek: 6 +
Przebieg: Tę grę znają chyba wszyscy. Samymi ruchami (ale w tym przypadku tak aby zmieścić się w kamerce) należy pokazać hasło wymyślone z kategorii, na którą się zdecydowaliśmy (np. zawód, zwierzę, ulubiony film, bajka i tp). Najfajniej kiedy pokazuje się naprzemiennie – raz ja Tobie, raz Ty mi.
****
4. Dźwięki
Materiały: Wszystko co wydaje dźwięki – dzwoneczek, flet, bębenek, szklanka z łyżeczką, gwizdek i tp.
Wiek: 2 +
Przebieg: Jedna osoba zamyka oczy, a ta po drugiej stronie ekranu wydaje dźwięk jednym z instrumentów. Gracz, który zamknął oczy, ma za zadanie odgadnąć który z instrumentów był używany.
****
5. Skojarzenia
Materiały: Brak
Wiek: 5 +
Przebieg: Wstyd się przyznać ale to jedna z moich absolutnie ulubionych gier. Zabawiałam się w nią nawet rodząc Roszka 😉 Jedna osoba mówi jakieś słowo, np. „cytryna”, druga odpowiada skojarzeniem, np. „słońce”. I tak w kółko, aż nas wywieje w zupełnie przedziwne rewiry.
****
6. Papier kamień nożyce
Materiały: Brak
Wiek: 5 +
Przebieg:
Gra składa się z kolejnych tur – najlepiej ustalić ich ilość. W każdej turze obydwaj gracze, na umówiony sygnał (np. „Trzy, czteeryy”), wystawiają przed siebie dłoń, pokazującą symbol papieru (rozłożona dłoń), kamienia (pięść) lub nożyc (palec wskazujący i środkowy). Należy pamiętać, że:
- Nożyce są silniejsze od papieru, dlatego, że go tną,
- Kamień jest silniejszy od nożyc, ponieważ je tępi,
- Papier jest silniejszy od kamienia, gdyż go owija.
Gracz, który uzyska więcej punktów podczas określonej liczby tur – wygrywa. Można wymyślać swoje własne gesty i symbole, np. Królewna (wskazujący palec), wygrywający z nią smok (rozczapierzone palce) i Rycerz (prosta dłoń jak tarcza) który pokonuje smoka ale jest słabszy od królewny.
****
7. Czy pamiętasz?
Materiały: Obrazki (najlepiej takie na których jest dużo szczegółów). Mogą to być ilustracje z książek.
Wiek: 5+
Przebieg: Gracz po jednej stronie ekranu pokazuje drugiej obrazek. Daje jej chwilę na napatrzenie się a następnie zabiera go i zadaje pytania. „Co znajduje się w lewym, górnym rogu?”, „Jakiego koloru jest pies?”, „Jaka to jest pora roku?” , „Ile słoni jest na obrazku” i td.
Następnie gracze mogą się zamienić rolami.
****
8. Podskocz na baranka
Materiały: Brak (jeśli opowiadamy z głowy), przygotowany wiersz czy opowiadanie jeśli mamy z tym kłopot
Wiek: 3 +
Przebieg: Czytamy lub recytujemy bajkę lub wierszyk, w której jakieś słowo będzie hasłem do wykonania jakiejś czynności. Np. na słowo „baranek” trzeba podskoczyć czy powiedzieć bee a na słowo „kot” podrapać się po głowie. Najlepiej kiedy takie opowiadanka czy wierszyki są dość krótkie a nagromadzenie danego słowa częste.
****
9. Wspólne wymyślanie opowieści
Materiały: Brak
Wiek: 5 + (choć u nas najbardziej chętna do tej zabawy jest dwuletnia Ida)
Przebieg: Wspólnie opowiadamy sobie historię, po zdaniu lub słowie. Np. zaczyna Pierwszy Opowiadacz: „dawno, dawno temu żył sobie król, który bardzo lubił…”
Drugi Opowiadacz kontynuuje „marchewki!”.
Pierwszy Opowiadacz kontynuuje „I kiedyś bardzo się zasmucił, bo w jego spiżarni zabrakło marchewek. Dlatego…”
I tak dalej, i tak dalej.
****
10. Zasada
Materiały: Brak
Wiek: 5 +
Przebieg:
Jeden z graczy wymyśla jakąś zasadę, wedle której będzie odpowiadał na pytania drugiego gracza. Np. daje wyłącznie przeczące odpowiedzi. Albo mówi bardzo grubym głosem. Używa wyłącznie słów na literę C. Odpowiada jakby był bardzo smutny i tp. Zadaniem pytającego jest odgadnąć ową zasadę.
****
11. A to ciekawe!
Materiały: Coś ciekawego z domu, interesujący przedmiot, z którym wiąże się jakaś historia.
Wiek: 3 +
Przebieg: Zadaniem graczy jest pokazanie sobie nawzajem interesujących przedmiotów z mieszkania lub podwórka i wytłumaczenie dlaczego wybrali właśnie je.
****
12. Znajdź w swoim otoczeniu…
Materiały: Przestrzeń z jakimiś rzeczami
Wiek: 3 +
Przebieg: Jeden z graczy prosi „Znajdź w swoim otoczeniu coś co jest okrągłe”. Albo niebieskie, w kropki, mokre, zimne, miękkie, podłużne i tp. Zadaniem drugiego gracza jest jak najszybsze pokazanie czegoś takiego osobie po drugiej stronie ekranu. I tak na zmianę.
****
13. Zagadki
Materiały: Brak, choć można zawczasu powymyślać czy powynajdować zagadki dostosowane do wieku dziecka
Wiek: 2 +
Przebieg: Starszy z graczy zadaje młodszemu zagadki (wedle upodobań młodszego gracza). Oczywiście możliwa jest naprzemienność. Roszek uwielbia wymyślać zagadki dość abstrakcyjne:
- Co je pleśń? (śmietnik)
- Jak zniszczyć coś co jest niezniszczalne (nie niszczyć tego) i td.
****
14. Rysowanie w powietrzu
Materiały: Brak
Wiek: 4 +
Przebieg: Rysujemy palcem w powietrzu kształt lub literę (jeśli młodszy z graczy zna litery) a osoba po drugiej stronie ekranu musi zgadnąć co narysowaliśmy. I wymiana – teraz my zgadujemy!
Ida narysowała babciom burzę.
****
15. Krasnalek
Materiały: Rolka po papierze toaletowym lub po prostu jakaś zabawka dla osób po obu stronach ekranu.
Wiek: 2 +
Przebieg: W wersji bardziej zaawansowanej obie osoby wykonują krasnalka z rolki po papierze toaletowym (rysują na takich kartonikach po rolce buźkę, kolorują ubranko i td.). W wersji prostszej – po prostu biorą jakąś zabawkę.
Następnie nawzajem dają zadania swoim postaciom: „Pokaż jak Twój krasnalek skacze!”, „pokaż jak Twój krasnalek śpiewa”, „Jak byś pocieszył swojego krasnalka?” i td.
****
16. Rymy
Materiały: Książka z wierszami
Wiek: 4 +
Przebieg: Czytamy wierszyk a osoba po drugiej stronie ekranu ma dokończyć rym.
Np.
” Na wyspach Bergamutach
Widziano kota w bu… tach!”
i td.
****
17. Dwadzieścia jeden pytań
Materiały: Brak
Wiek: 5 +
Przebieg: Jedna osoba wymyśla hasło (np. „pies”) a zadaniem drugiej jest odgadnięcie go poprzez zadawanie pytań. Mogą one być wyłącznie zamknięte tzn. odpowiedź to tylko „tak” lub „nie”. Czy pytamy „czy to jest zwierzę?” ale nie możemy zapytać „jakiego jest koloru?”. Jeśli po 21 pytaniach nie zostanie odgadnięta odpowiedź – trzeba podać rozwiązanie.
****
18. Odgadywanie emocji
Materiały: Brak
Wiek: 4 +
Przebieg: Jeden z graczy zadaje pytanie dotyczące jakiejś emocjonującej sytuacji „Gdybyś spotkał niedźwiedzia, to jakbyś się czuł? ” albo „Dostajesz paczkę od przyjaciela – jak się czujesz?” i tp., a następnie prosi by mu pokazał tę emocję :
Samymi paluszkami,
albo
miną
albo
rysunkiem
albo
śpiewając
albo…
****
19. Piosenki z pokazywaniem
Materiały: Przygotowane piosenki
Wiek: 2 +
Przebieg: Śpiewamy piosenkę i wspólnie pokazujemy do niej gesty.
Oczywiście wszystkie powyższe zabawy doskonale sprawdzają się przy kontakcie BEZPOŚREDNIM!